2011. május 16., hétfő

Tető

Elfoglalom magam.
Most éppen a teraszunk fölötti tetőről pergő vakolatot vertem le.
Ennyire nem volt vészes, de homokszerűen hullott le az új asztalkára is evés közben. Jobb elébe menni a bajnak. Ha én verem le, akkor kézben tartom a folyamatot. 
A háztető 1930 óta viseli terhét a cserepeknek. Itt-ott a cserére szoruló tetőléc meghajlik, és a cserepek között keletkező réseken bejut a víz... szóval ide.
Tegnap kibontottam a ficakot, és kiszedtem az elkorhadt lécet. Odafentről pedig eltakarítottam a tömérdek mocskot, amit odahánytak a munkások.
Innét még nem látszik, talán majd másik képen jobban fog, de még ez van.  A terasz fölé kinyúló gerendák találkozását lefedték lécekkel. Arra ütötték fel dróttal a nádat, és arra került a vékony vakolat. Ez így együtt jól tartja magát, amíg nem mossa ki felülről a víz.
Úgy döntöttem, hogy alulról felcsavarozok egy OSB lapot, és nem lesz vakolat. Fentről pedig vagy deszkát, vagy másik OSB lapot teszek. Mint valami satu, úgy összehúzatom.

Akkor még nem tudtam, hogy odafenn ennyi törmelék nyomja ezt a részt.
A lap már leszabva. A létrán sorakozó tuskókat fogom felcsavarozni a falra. A három tuskó addig megtartja, amíg állványcsavarral hozzáhúzatom a gerendákhoz.
(Nem akarok segítséget kérni hozzá, mert rengeteg tanácsadó is jár a 'munkához'. Időpocséklás, és idegeskedés. Én már tudom, hogy oldom meg. Piszkosul nem vagyok csapatszellemű.)

A tuskók fölött, de az OSB lap alatt végig a falon még lesz egy-egy léc. Azzal szorítom a plafonhoz. a belső széleket.
Az OSB-t meg a tuskókat már este lekezeltem.

Ma még 12-es fúrót kell keresnem hozzá, de mintha mind Komjátiban maradt volna. Lehet, hogy Obi lesz belőle.
Ha már fenn van, akkor jön az agyalás. Illetve éjjel ezen járt a gondolkodóművem.
Hátha azért volt ott a sok törmelék, mert így nagyobb tömeget képvisel az eresz melletti rész, és nem rezonál be a szélre.
(A komjáti házon simán csak deszka van a gang fölött. Még festve is csak kívülről van.)
Legszívesebben kitölteném fahamuval, mert az nem éghető, és hőszigetelő is, de már nincs cserépkályhám, és nincs honnét szerezni. Szalonnasütésből meg nem lesz egyhamar mennyiség.
Marad még a hungarocelltörmelék. Az csak hőszigetel, de nem masszív. Esetleg még purhab.

Ennyit a merőlegességről. Kell az a takaróléc!
Végre fenn van.
Az összehúzatáshoz még vennem kell pár menetes rudat. Hogy ne legyen hullámos, minden húzató rúdhoz távtartót is fogok lécből faragni. Valószínűleg háromszög vagy négyszög lesz. (A méretet a gerenda vastagsága adja.)
Utána leszedem a cserepeket fölötte, és jöhet az ácsmunka. Vagyis a tetőlécek cseréje.
Mellette pedig a ház oldalán meglazult téglákat is egyenként leszedni, és újra visszarakni habarccsal.

Természetesen a koronát a sörkollektor beüzemelése teszi fel a művemre, mert az alóla felszabaduló cserepek kellenek több helyre is.
 Mondjuk sokkal sötétebb lett.
Ha fenn a sörkollektor, jön a betonkorlát leverése és újrabetonozása.
Lehet, hogy ez a nyár is hamar elmegy?

6 megjegyzés:

  1. Menni fog vele az idő az már biztos. De ilyen "melóban" nem szabad kapkodni. Jobb ezt csak egyszer megcsinálni. :)

    VálaszTörlés
  2. "Lassú munkához idő kell." ... hogy idézzem Berti klasszikus benyögését.

    VálaszTörlés
  3. Látom te is gányolsz. Én is. Hordót viszek a padlásra, hogy szabad esésben jöjjön a víz. Ha lesz kedvem írok róla. Jó érzés a csináld magad, de néha azt hiszem költségesebb. Viszont a vízszerelő sosem ér rá a nem konvencionális munkákra, meg nem fogad el megmaradt bútorokat munkadíj cserébe. S akkor órákat matatok a Praktiker polcai közt, amíg megtalálom a réz, vas és műanyag kombinációjú, legolcsóbb illesztéseket.

    VálaszTörlés
  4. Ez nekem is bejött. Komjátiban a 100 literes hordóban tartom a mosogatáshoz a vizet a konyha fölött. Amíg nincs meg a rendszer, búvárszivattyúval töltöm meg, és ott a palatető alatt kézmeleg marad még reggel is
    A másik okos megoldás - amit a sörkollektoros oldalon tanultam - hogy feltekersz 100m (vagy amennyi helyed van, és pénzed, de jó hosszú) KPE csövet. Azon keresztül viszed a csapig. Nyári napsütésben forróvizet kapsz belőle.
    Télen meg két csappal kizárod a rendszerből,és kiüríted, ne fagyjon szét.
    Gány, vagy nem gány, nekem ettől nem lesz csúnya. Az eredeti deszka még ácsok keze munkája. Már nem szedem le, de ami bajlágolás-toldozás-foldozás látszik, az is a nádazott, vakolt felülettel lett egységes.
    A lépcsőt már újrabetonoztam. A korlát is az én kezem munkája. Nem szép, de stabil, és ahogy haladok, egyre 'kultúráltabb' lesz.
    Mire itt kell hagyni, már pofás is....

    VálaszTörlés
  5. ... és a műhelyszerű zugolyunkból lakóteret hozok ki. (ha sikerül)

    VálaszTörlés