2013. január 25., péntek

Józsi bácsi nyugdíjba megy.

Egy szakállas viccel kezdeném a szocializmusból. Mármint akkortájt hallottam.

Józsi bácsi sok-sok évet lehúzott a vasútnál a Ferencvárosi pályaudvaron. Járta nap mint nap körbe a vonatokat, és kalapácsával a kereket csapkodta. Becsületesen, soha egyet sem hagyott ki. Azonos erővel, azonos ritmusban.
Tiszteletére búcsúünnepséget szerveztek, és az állomásfőnököt is meghívták.
Gyönyörű fehér terítéken gőzölgő babgulyást kapott mindenki, a Józsi bácsi kedvenc ételét, és finom hárslevelűt hozatott Gizike a vidéki rokonoktól.
Józsi bácsi pedig kisüstivel készült a nagy alkalomra.
Az est tetőpontján az állomásfőnök maga köszöntötte az öreget, aki pironkodva fogadta a megtiszteltetést, és félve szólította meg a nagy embert-
 - Állomás főnök úr,kérem! Én már sokat megéltem itt a vasútnál. Háborút, békét, mindent. Egyet viszont sohasem mertem megkérdezni.
 - Mi az Józsi bácsi?
Az öreg szeméből a könny is kicsordult, annyira izgatott lett.
 - .. hát hogy minek kellett nekem ötven évig kalapálni a kerekeket.

Valahogy így vagyok én sokfélével a szakmában. Megkérdezni az istenért sem. Inkább egyik könyvet húztam elő a másik után, és kerestem, kutattam, de legtöbbször találtam valami még érdekesebbet, és azirányban lépdeltem tovább.
A kihagyott lépés pedig elhalványult. Amikor pedig újra előkerült, átugrottam, hiszen volt már benne tapasztalat, 'ezt így kell'.
Aztán jött egy emberke, akitől kérdeztem.
Kár volt.
Jött másik.
Attól is kár volt.
Hasznosnak mégis inkább a saját kutatás mutatkozott,és a krampácsolás ész nélkül.
A krampácsolás hozza az élethez szükséges javakat, és az idő majd csak odaveti a megoldást.
Nem tudom, hogy az állomásfőnök megfojtotta-e az öreget, aki ötven évig nem értette mit csinál, és veszélybe sodorta sok ember életét, vagy Józsi bácsi meghallotta volna a törött kerék pengését, és magától rájön, mit miért.
Csúnya vicc ez. Magamról tudom, hogy a visszatérő meg nem oldott problémára rábukkan a rutin is.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése