2012. november 2., péntek

Patkányok olajban

Megtévesztő cím, és talán újságírós fogásnak tűnik. Egal! - mondta volt apám, mert ezt a szót magyarnak érezte. Így is van, mindegy.
Az utolsó napok a hazatérés előtt Miskolcon teltek. A reggelinél a konyhában felvihogtam. Anyu tornyozott fel pár olajos halkonzervet a másik asztalon. Csak a szöveg egyik része látszott:: RATS in oil.
Le is fényképeztem, csak a a másik gépemen maradt. Most vagy újat kell róla kattogtatnom, vagy szétkapni a masinát, mert az meg volt olyan kedves elfelejteni a billentyűzetet és az egeret. Komjátit szépen kiszolgálta, de a hazaúton elfelejtette, hogy munkára építettem össze.
Már csak ezért is hagyom a régi kezdőidőpontot. Mármint akkor kezdtem el írni, és most csak folytatom.
Közben ki fogok menni babot főzni, de ragasztgatva ezt a bejegyzést akarom kitenni.
Most pl. újrafényképezek, s ha az megvan, akkor kirakom.
Egyébként meg nem gondolkodom, és szenvedek. Mármint az ohm törvényén. Hogy R=U/I.
Ezt mindenki ismeri, de nekem még szakmába is vág.
A szenvedés tárgya egy tízperces kapcsolás. Kisellenenállások mérésére a multiméter elé kell használni. A Rádiótechnikában jelent meg, és ha 10 alkatrészből áll, hát sokat mondok.
A kapcsolásban 1A-t, 100mA-t vagy 10mA-t hajt át a referencia ellenálláson a készülék, és ezzel sorba kötöm a mérendőt.
Tovább nem ragoznám, mert akit érdekel, biztos meg is veszi az újságot. Tényleg hamar összeraktam a kapcsolást, és élesztgettem is, de nem akart 87mA fölé menni az áram a 10ohmos ellenálláson, pedig már két volt fölött járt rajta a feszültség. Fizikai képtelenség. 10 ohmon 1V-nál 100mA áram mehet át.
Mi a bibi? Hát az olcsó multiméter. Olyan pontos a söntje, hogy áramérésben mutat valamit, de köze nincs a mérendő áramhoz. Talán csak annyi, hogy ha nő az áram, nagyobbat mutat.
De én meg nekiálltam mérni, hogy miért nem nyílik tovább az áramgenerátor tranzisztor.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése