2019. augusztus 18., vasárnap

A víz

A legfontosabbak közé tartozik az életben.
Pár napja csöpögni kezdett a csap, de teljesen kinyitva-visszatekerve elállt. Gondoltam, megint felkavarták a tolózárral a lerakódásokat. Andrásnál és a szomszédjánál is új bekötés volt a héten. A kínai olcsó szelepem felakadhatott rajta.
Ma viszont anyu megmarkolta rendesen, és már nem csak csepp volt, hanem csorogni kezdett. Nufiék készültek a templomba, én meg addig gondoltam kicserélem a rossz szelepet. Van itthon tartalék. Csakhogy a lakásban felrakott golyós szakaszoló csap nem zárt el. Le kellett mászni az aknába a vízóra főelzárójához.
Csakhogy a csatorna fedelet lehúzva színültig volt az akna vízzel.
Rohanás a szivattyúkért, meg Jánoshoz a szomszédba, mert neki volt olyan eszköze, amivel fentről is el lehetett csavarni a golyós szelepet.
Na ez a szivattyúk felkavarta vízben már reménytelen volt. Még fogtam a nagy festékes vödröt is, és szedegettem ki, hogy hamar kiderüljön, az én saram lesz, vagy a vízművek oldala. Szerencsére az óra előtt lyukadt ki, de ez nekem hosszú időnek tűnt. Jó másfél-két köbméternyi víz kimeregetése után.
Az akna két oldalán a talajvíz pedig folyamatosan jött. Nem lehettem nyugodt.
János rendes volt, én emelgettem ki a vizet, és ő meg öntögette az utcára. Onnét már a legelő felé elfolyt.
Egyszer sikerült jól szájba verni is magam a teli vödörrel, de csak most érzem hogy megdagadt az ajkam. Nem baj, majd azt mondom mindenkinek, hogy kocsmai verekedés nyoma csak.
Délután aztán kijött három srác. Lefényképezték a hibát és a plombákat. Kicserélték a korhadt csövet, és most minden újra működik.
Illetve én is kicseréltem a rossz szelepet.
Így teljes.
Most még megfuttatom a kutyát, aztán irány a falunap.

2 megjegyzés:

  1. Kútból szívom a vizet egy dupla rendszeres pumpával, ahhoz, hogy felhozza a vizet, előbb le kell vigye. A kút fenekén van az úgynevezett visszavezető szelep (de ennek technikai magyar nevét nem tudom), ami valami rézből van, viszont van egy húsz centis adapter félesége, ami vasból van. Ez a vas évente kilyukadt. Negyedszerre csináltattam inoxból egy olyant, eltelt azóta 4-5 év és semmi baja.
    Persze ehhez szerelő nem találtatik, így mindent magam kell kitaláljam. Kútba ereszthető állványt csináltam, spéci kulcsokat, amivel szétszedem a hollandereket a kútba érkező illesztésnél, majd kihúzni a két 16 méteres csövet egyszerre, lecserélni a hibás csőrészt (kender, szappan), majd mindent visszaengedni, illeszteni. Aztán feltölteni a rendszert, szellőztetni, s ha nem fog valahol levegőt, akkor lehet használni...
    Nekem egyetlen rémálmom, hogy ha meghalok, a családom mihez kezd, ha leesik valami? Napokig, hetekig nem lesz víz, áram, fűtés... Amíg nem kapnak valami trógereket, akik hajlandók megjavítani. De sajnos az ilyen lemászós, kimászós munkákra egyszerűen nincs szakember...

    VálaszTörlés
  2. Visszacsapó szelepnek hívják.

    VálaszTörlés