2019. február 6., szerda

Káin és Hevel

Tegnap újabb elemzést hallottam Balázs Gábortól a káin-ábel összeütközésről.
Nem is egy, több rabbinikus értelmezés közöt lubickolt tantványaival, és az én fantáziám is megindult.
Amikor a földműves és az állattenyésztő áldozata közül választ Jhvh, akkor a bárány áldozatot találja jónak.
Ezek az áldozatok elégetve voltak áldozatok. Egy bárány is nehezen ég el, de a friss gyümölcs tele van vízzel. Ha az a szerencsétlen el akarja égetni, akkor természetesen a száraz, öreg vagy aszalt gyümölcs képes meggyulladni.
Esélye sem volt szerencsétlen földművesnek.
Viszont amikor rájött, hogy az égett hús szaga tetszik az urának, hát feláldozta a testvérét. Jhvh pedig észrevette, hogy Káin a következtetése nem talált, ráripakodott szerencsétlenre. Káin, meg mint a munkában megzavart gyerek hazudott valamit.
Lehetett is büntetni.
Nufinak nem nagyon tetszett az én verzióm, de gondoltam, hátha másnak bejön!

****
Ja, és ha valaki nem hallotta a Gábor elemzését, akkor azért Hevel Ábel, mert arámiul vagy héberül lehelletet meg pelyhet jelent.     

2 megjegyzés:

  1. Nekem a tékozló fiúval volt egy elgondolásom (tudván, hogy az Úr ott is arat ahol nem vet), miszerint a tékozló fiú direkt elherdálta a ráeső részt, hogy ne legyen az közte és az apja közt, annyira szerette az apját. Miután szétverte a vagyont, elment cselédnek az apjához, az meg megint kezdte elölről a vagyonnal.
    Ugye Júdást is mennyire elítélik, de azon túl, hogy csak ő volt olyan karakán, hogy felkötötte magát, mert rájött, hogy rosszul értette Jézust, Péter, noha háromszor megtagadta Jézust, vígan egyházat alapított, úgy néz ki Isten áldásával... Szóval vannak érdekes dolgok...

    VálaszTörlés
  2. Ez Balázs Gábor is azt mondja, hogy a tóra nem ad egyértelmű megoldás recipát. Azt az értelmező fogja maga kiókumulálni.
    Tudom, hogy még mindig nem jutottam túl az ószövetségen, de pont ezért választottam zsidó magyarázót. Jézus majd vagy 200 oldal múlva kerül a szemem elé. Addig meg a Tóth Kornél Frigyes írása volt a legemészthetőbb nekem.

    VálaszTörlés