2024. június 24., hétfő

DOS

 Csak úgy gondolkodom, és visszanyúltam egy kicsit a kezdetekhez. 

A padláson árválkodó mindenféle gép zömében rossz. A kifolyt akkumulátorok, vagy a műgyantába ágyazott 3V-os elem merült ki, és ott több esély mutatkozott a javításra. Megfúrni, kivenni, vagy legalább megszakítani a benn kimerültet, aztán ráforrasztani vagy tokot, vagy olyan aljzatot, amivel távirányítóban kimerült elemekből képzett telepet lehet rátenni a kísérletezés idejére.

A pillangóhatás a gondolkodásomban vitt rá, mert dühös lettem a Compaq 150MHz-es pentiumos szerverére, hogy nem is olyan egyszerű feltámasztani. Nincs BIOS-a. A firmware feltöltéséhez pedig több napos kutatás után DOS lemezek képfájljait találtam. Csak azok korábbi verziós DOS alatt készültek - a kornak megfelelő időben - és a kicsomagolás után szemetes, nem működő fájlokat találtam. Ezen nem is segített azonnal a floppy emulátor. Pedig sokat reméltem tőle. A félretett hajlékony lemezek nem formázhatók, rossz szektorosak, és már azt hittem, a letöltött képfájlok is ilyenről készültek. 

Ilyenkor mégis előbújik a kisördög, és a könyvtáram begyűjtött kötetei. Nem mind érintetlen, de a borzalmas stílusuk miatt az elején látszanak jegyzeteim, aztán semmi. Viszont Norton könyveimben - ő nem csak Commandert írt, hanem sok mást is, felbukkant, változott a lemezkezelés folyamatosan, és eztán már beugrott Kürti Sándor beszélgetésből, hogy az ő egyik francia munkája ilyen félretett lemezek adatainak helyreállítása volt. 

A CPQ szervergépet helyreállítottam, aztán elővettem a régebbi masináját is. Ennek pedig Rózsár Gábor jutubis videója volt a felbujtó. MFM merevlemezt akart 286-os géppel építeni. 

Nekem a 286-os gép nem volt nagy kunszt, de az MFM-es Compaq gép eddig nem hozott eredményt. Oda mindenképpen kell még egy lendület. Addig is a Win NT4 könyv, a w2000 prof könyv után belefúrtam a fejem a PC-DOS-t tárgyalóba. 

Mi a közös?

Az NT tud olyan hálózati protokollt, amivel a 3-a, az 5-ös, a 6-os DOS lemezeiről  fel tudom a fájlokat menteni az eredeti DOS verzióval indítva a mentőlemezt.

Erre volna más megoldási is: virtuális gépen, de az még nem akar mindent, amit én szeretnék. Ebben az idő nem számít, mert a fűnyírás és a fűnyíró szerszámok (kasza, motoros kasza és tologatós) fizikailag lefárasztanak. Ez afféle kiegyenlítő tevékenység, ne legyek egyoldalú. Ma újra a kaszanyél lesz soron.

Közben pedig lehet gondolkodni.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése