2012. március 13., kedd

...

Ha valahol három pontot látok, az az olvasóra bízott befejezést jelenti. Illetve egy  abbahagyott történet folytatását.
Én is úgy ültem le ma a géphez, hogy nem tudnám felsorolni, mit nem vezettem be a naplómba ennyi idő alatt.
Biztosan nem is fontos. Ami fontos az éppen most van. Itt az ujjnyomásra süllyedő billentyűk, a megjelenő betűk, és hogy koponyámon belül ide-odaverődő gondolataim kikerüljenek egy olyan térbe, ahol már minden elfér.
Most éppen nem a politika foglakoztatott.
Leeresztett a hátsó kerekem, és ugrott a racsni a bringámon.
A belsőmön ronda lyuk volt, és csak nagy foltot találtam. Persze fordítva raktam a ráfra a külsőt, s ezért le kell szedni, de pár napig nem akartam, hogy a friss ragasztás rendesen megkössön. (Amikor a levegő hozzápréseli a foltot külsőhöz és a ráfhoz, akkor fejeződik be a ragasztás.)
A racsninak sincs semmi baja. A láncot mosta át a hólé, és nem csak rozsdás lett, de szorulnak a szemek, és ettől 'ugrott' a pedál. (A megoldás a gépolaj. és kimozgatni szemenként.)
Ma készülök vele hosszabb útra, ezért visszaállítom az eredeti forgásirányt a gumin. A váltó bovdenje is vagy megnyúlt, vagy szorul, mert nem lehet minden sebességet használni. Van teendőm.
A múlt héten sikerült Nufinak meggyőzni Bélát, hogy Nufi nem fog tévét javítani, és én is csak a műtőasztalomon. Ezért neki adhattam a tévémet, s felhozhattam az övét. Egy kicsit olyan érzés, mint a tiltakozó vak bácsit átkísérni a zebrán. Hogy ő nem arra akar menni, csak én meg látom, hogy a vak ember eredeti útvonalán kerítést emeltek egy építkezés munkásai, és még fűszerezném azzal, hogy nem magyar anyanyelvű a fehér botos, csak sejti, mit is mondok.
Közben előkerült a szobám sarkában őrzött két Orion tévém is. Jól szétszedtem már. Javítottam belőlük, szervdonorságuk pedig azzal ért véget, hogy kikoptak a használatból társaik.
Érdekes, hogy mennyire szépnek tudom látni ezeket a paneleket.

Persze kimostam az impulzus alaplemezt, és a fáskamrából hoztam fel a Kis Géza haveromtól kapott orosz tévé sasszit, mert abban volt hozzá sokszorozó. Ezek száradása kb. 1-1 nap. Nagyfeszültségű alkatrészből minden víznek ki kell párologni az első bekapcsolás előtt, mert könnyen füstölni kezd, és és lőttek a szigetelő lakkoknak, fóliáknak.
Ebben még Siemens volt, a lengyelnek máshová kell csavarni a lábát. Fúr-farag-menetet vág. Ilyet régen nem csináltam. Beraktam 1 csavarral ferdén. 
Füst így is volt. Pl. az Orionban, ha egy csatlakozóba fordított sorrendben került be a vezeték, akkor a pozícionáló tüskét kitörték, és 180°-kal elfordítva is be lehet dugni. Én meg ugye már régen javítottam, hát betettem szabályosan.
Aztán az eredeti hibája is kiderült, ami miatt megkaptam. Egy csillámlemez sérülése miatt szikrázott. (csere)
Következő lépés.
Nem volt csak vízszintes csík.
A függ IC (TDA1170) már 10 éve is hiánycikk volt. Illetve amit vettem, háromból három volt rossz. Kínomban hordozható fekete-fehér kistévéből vettem ki, és azzal javítottam meg a monitort, amibe kellett.
Na, mos is sikerült találni még egy működőképest.
Aztán nagy kék képernyő visszafutási csíkokkal.
Tillárom, PE7058. Ez két tranzisztor.
Csere, és máris lehetett is beállítani a fehéret fehérré, a feketét feketévé.
A KF panel is kapott a generátortól kockás abroszt, meg pöttyöket és színsávábrákat.
Ekkor még szaladt-tört a kép, mert a szinkronpanel nem tette a dolgát. Gyanús volt, hogy ez nem IC hiba lesz. Aztán került egy jó panel is, és átraktam 16 lábú hernyót (TDA9507) a jó panelba, és igazam lett.
Végre nyugodtan duruzsolt a 15625Hz. Ezt a sorfrekvenciát minden tévészerelő ismeri. Ha már nem is hallja, mert esetleg öreg a füle, akkor is érzi.
 Jöhet a tuner, azaz az állomáskereső.
Vagyis letenni az asztalról a tévét, mert a dobozba zárt gyűjteményemet kellett átválogatni, s ahhoz hely kell.
Este már nem foglalkoztam tovább ezzel a tévével. Kicseréltem a tunert Béla tévéjében is, mert az tűnt gyanúsnak. A kimosott bele is kiszáradt, tehát nem bűzlött a nikotinos kátránytól. Panasonic tuner volt itthon, de a hiba maradt.
Vissza az eredeti. Kapott kis rácsfeszültséget, mert nem nagyon volt fényerő. Illetve a felére száradt pufferkondit cseréltem jóra.
 A 'mászkáló' tekercsbe nyúlva csavarhúzóval megjavult a hang, és a kép is.

 Persze így sem maradt a helyén. Ez az AFC tekercs, és egy rezgőkör része. A kondija már csak holnap kerül ki.

4 megjegyzés:

  1. Van egy csavar az egyik kerekem gumijában, mindennap leereszkedik a gumim, minden nap felfújom. Így járok három hónapja a ki nem fizetett autómmal. Viszont már ő is örvend a tavasznak, mint én, mert könnyebben indul. Jó "látni" téged is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hm. Pedig nem bújtam el. Csak tartottam magam ahhoz, hogy illenék már 'dógozni' is. Olyat csinálni, amihez állítólag értek.
      A gumit újra kellett ragasztanom, és szerintem még most sem lesz jó, de megjártam vele a Dózsa György utat. 22km volt oda. Visszafelé elfelejtettem feltenni a km órát, de nem olyan nagy a különbség, ha Budán megyek, és Pesten jövök vissza.
      A nagyobb baj, hogy a váltómon elöl töredezik ki a műanyag, és lassan cserélni kell, mert nem mindig vált.
      Kimostam olajjal, meg a bovdent is átolajoztam, és beállítva most végigkarikáztam a legnagyobb áttételen az utat, de nem mertem leváltani, hogy nehogy tyúklépésnek tűnő áttétellel jöjjek vissza, vagy kézzel olajoskodjak valahol a belvárosban.
      Mindjárt végigolvasom a tojásaidat, meg amivel elmaradtam.

      Törlés
  2. "Leeresztett a hátsó kerekem, és ugrott a racsni a bringámon."

    nálam is éppen ez volt a múlt pénteken. csak én még azt sem vettem észre, hogy ugrik a racsni (meg nem is tudtam, hogy így mondják). kétszer indultam el vele, kétszer álltam meg, nézegettem, mi lehet a baj, beletelt kis idö, míg rájöttem(ne röhögj légyszíves annyira, hogy ideáig elhallatszódjon:)).

    http://hamburgfoto.wordpress.com/2012/03/10/pedig-tegnap-csak-sima-pntek-volt-es-war-gestern-nur-ein-ganz-normaler-freitag/

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem szoktam más baján tapsikolni.
      Egyébként az "ugrott a racsni" nem erről szól.
      Hátul a láncfeszítő szerepet is ellátó váltó volt a bűnös. Amikor nem csuklott rá a láncszem a kis kerekére, akkor a láncfeszítő rész rugója engedett. Amikor elhagyta a kereket a szoruló láncszem, akkor a pedál megszaladt, és ez úgy hatott, mintha a racsni ugrana.
      A racsninak pedig a hátsó fogaskerekek belsejében dolgozó két kis fülecskét hívom. Bár boltban az egészet tokkal-vonóval így kell kérni. Szóval amitől csak egyik irányban lehet recsegő hang kíséretében (hátra) tekerni, előre tekeréskor megakad, és átadja a keréknek a pedálra ható erőt.
      Ha belül ennek a két fülecskének elkopik az orra, akkor kiugrik a helyéről, és akkor is megugrik a pedál, de nem gyorsul a kerék.
      Majd ha találok szétszedettet, lefényképezem. Megígérem.

      Törlés